Domainin varaaminen – Ohjeita ja vinkkejä

Domain eli verkkotunnus on tärkeä osa netissä toimimista esimerkiksi yrityksille ja yhdistyksille. Edustit sitten esimerkiksi jompaa kumpaa noista tai olit vaikkapa hankkimassa verkkotunnusta ihan vain itsellesi, tapahtuu domainin varaus käytännössä samalla tavalla. Ennen kuin mennään ohjeisiin domainin varaamista varten, on hyvä mainita se, että domainin varaaminen vaatii rahaa. Ei mitenkään valtavasti, mutta jonkin verran.

Domainin varaaminen on käytännössä sama asia kuin domainin rekisteröiminen tai vaihtoehtoisesti jo rekisteröidyn domainin ostaminen sen omistavalta henkilöltä. Ei siis ole esimerkiksi mitään tietokantaa, johon voit ilmoittaa että tämä ja tämä domain ovat sitten minulle ja rekisteröin ne joskus myöhemmin.

Domainin rekisteröiminen tapahtuu verkkotunnusvälittäjän kautta. Sellaisia on suomalaisia ja ulkomaalaisia. Verkkotunnusvälittäjillä voi olla eroja siinä, minkä päätteiden – eli esimerkiksi .fi ja .com – verkkotunnuksia ne välittävät ja samalla mahdollistavat niiden rekisteröimisen palvelussaan ja toisaalta siellä rekisteröitynä pitämisen. On vähintäänkin erittäin tavallista, että välittäjät tarjoavat mahdollisuuden rekisteröidä .com ja .net päätteiden verkkotunnuksia. Niitä välittäjä, jotka mahdollistavat .fi-domainin rekisteröimisen on sen sijaan paljon vähemmän.

Omien kokemusteni perusteella suosittelen tällä erää .fi-verkkotunnusten rekisteröimiseen varsinkin Zoneria ja .com-verkkotunnusten rekisteröimiseen varsinkin Dreamhostia. Zoner mahdollistaa myös .com-verkkotunnusten rekisteröimisen, mutta Dreamhost ei mahdollista .fi-verkkotunnusten varaamista. Tämä Budjetti.fi-verkkotunnus on rekisteröitynä Zonerilla.

Verkkotunnukset ovat vuosimaksullisia, joskin kerralla voi mahdollisesti maksaa useamman vuoden vuosimaksun. Jos lopettaa vuosimaksujen maksamisen, niin vapautuu tunnus turva-ajan jälkeen muiden rekisteröitäväksi. On siis lähtökohtaisesti tärkeää varmistaa, että yrityksen verkkotunnuksilla on hyvin aikaa jäljellä sen hetkisellä rekisteröinnillä.

Zonerilla .fi-verkkotunnukset maksavat tätä kirjoittaessani ensimmäiseksi vuodeksi alennuksen myötä noin 15€. Uusimishinta on korkeampi. Dreamhostilla .com-verkkotunnukset maksavat ensimmäiseksi vuodeksi noin 10 euroa. Tässäkin tapauksessa verkkotunnuksen seuraavien vuosien rekisteröintien hinta on korkeampi. Valitsit sitten Zonerin tai Dreamhostin, niin on domainin varaamisen toteuttaminen kyseisen palvelun avulla kokemusteni perusteella todella helppoa. Se ei juurikaan eroa siitä, että vaikkapa tilaisia ruokaa netin kautta, lähinnä kyse on vain siitä, että ostettava tuote on eri. Esimerkiksi mitään kopioita henkilökohtaisista dokumenteista ei kokemusteni perusteella tarvitse lähettää. Hanki nyt tunnus Zonerilta tai halutessasi hanki tunnus Dreamhostilta.

Webhotelli samalla

Jotta verkkosivustosi on saatavilla netissä, tarvitset lähtökohtaisesti kaksi asiaa: 1) domainin ja 2) webhotellin. Iso syy miksi suosittelen juuri Zoneria ja Dreamhostia verkkotunnusten rekisteröimiseen ovat niiden webhotellit. Ne ovat kokemusteni perusteella markkinoiden parhaat.

On mahdollista pitää verkkotunnusta rekisteröitynä toisessa paikassa kuin missä webhotelli on ja sitten yhdistää ne toisiinsa niin, että nettisivusto on tuollakin tavoin saatavilla netissä. Käytännössä kuitenkin on nopeaa ja helpompaa, jopa huomattavasti, jos domain ja webhotelli ovat samalla palveluntarjoajalla. Vaikka käyttäisi yhtä palveluntarjoajaa, on mahdollista hankkia verkkotunnus ja sitä varten webhotelli eri aikaan. Taloudellisessa mielessä ne voi kuitenkin monesti olla järkevää hankkia saman aikaan, koska on tyypillistä, että noita molempia tarjoavat verkkotunnusvälittäjät tarjoavat tuollaisen yhdistelmän hankkivalle jonkin erikoistarjouksen, kuten esimerkiksi domainin ilmaiseksi ensimmäiseksi vuodeksi. Ainakin tätä kirjoittaessani Zonerilla vaikutti olevan kattavasti tuollainen tarjous ja Dreamhostilla siinä tapauksessa, että valitsi jonkin tietyistä webhotelleista vuoden tilausjaksolla. Osta nyt Zonerilta tai halutessasi osta nyt Dreamhostilta.

Mitä jos domain on jo rekisteröity?

Varsinkin monet niin sanotusti geneeriset verkkotunnukset, kuten yleiset yhden sanan sisältävät .fi ja .com -verkkotunnukset, ovat jo jollakin muulla rekisteröitynä. Jos jo rekisteröidyn verkkotunnuksen päälle on rakennettu oikea bisnes, niin voi tuollaisen verkkotunnuksen ostaminen olla vähintäänkin haastavaa. Toki varsinkin, jos sinulla on reilusti rahaa, niin voit laittaa viestiä ja kysyä, josko yrityksen nykyisellä omistajalla olisi kiinnostusta myydä tunnus.

Mikäli verkkotunnuksen niin sanotusti päällä ei ole minkäänlaista nettisivustoa tai se on esimerkiksi vain yksi sivu, niin voivat mahdollisuudet verkkotunnuksen ostamiseen olla paremmat. Monesti heti sellaisen verkkotunnuksen päällä, joka ei ole varsinaisesti käytössä, on ilmoitus siitä, että se on myynnissä. Tietylle verkkotunnukselle meneminen voi myös ohjata suoraan kyseisen domainin myyntisivulle. Jos verkkotunnuksen päällä ei ole mitään, niin voit .fi-verkkotunnusten tapauksessa yrittää selvittää sen omistajan menemällä Traficomin palveluun ja syöttämällä sinne verkkotunnuksen. Jos omistaja selviää tuota kautta, niin tiedoissa saattaa myös olla suoraan tiedot yhteydenottoa varten tai sitten ne voivat selvitä muuta kautta, voit sitten halutessasi ottaa yhteyttä verkkotunnuksen nykyiseen omistajaan ja tiedustella hänen halukkuuttaan myydä verkkotunnus. Kaikilla .fi-verkkotunnuksilla ei kuitenkaan ole julkista omistajatietoa, kun tuo yhdistyy siihen, että verkkotunnuksen päällä ei ole mitään, niin voi olla erittäin vaikea löytää keinoa ottaa yhteyttä verkkotunnuksen nykyiseen omistajaan.

Jo rekisteröityjen verkkotunnusten hinnoittelu on melko monipuolista. Tuo liittyy esimerkiksi siihen, että jos verkkotunnuksen päällä ei ole minkäänlaista rahaa tuottavaa sisältöä, niin ei kyseisen domainin arvonmääritykseen voi soveltaa tyypillisiä laskentakeinoja arvonmääritykseen. Jälkimarkkinoilla tapahtuu paljon verkkotunnuskauppoja alle 500€/tunnus-hintaan, mutta toisaalta yli 10 000€ kaupat eivät ole ollenkaan tavattomia ja miljoonakauppojakin tapahtuu. Voit yrittää selvittää mahdollisesti jossakin määrin vertailukelpoisia kauppoja Namebio-tietopalvelun avulla, ja noin saada jonkinlaisen arvion siitä, mikä voisi olla myyjällä ja ostajalle sopiva hinta. Tuo tietokanta ei kuitenkaan sisällä läheskään kaikkia kauppoja, ja se voi myös sisältää informaatiota, jonka paikkansapitävyyttä ei ole varmistettu ainakaan mitenkään valtavan kattavasti. Lopulta joutuukin lähtökohtaisesti tekemään vain enemmän tai vähemmän valistuneen arvion siitä, minkä verran juuri sinun tai edustamasi tahon on järkevää maksaa tietystä verkkotunnuksesta.

Vinkkejä hyvää verkkotunnusta varten

Näihin asioihin voi olla perusteluja poikkeuksia, mutta kokemusteni ja tietojeni perusteella näiden noudattaminen antaa hyvän lähtökohdan domainia varten.

  • Jos toimit Suomessa, niin valitse mieluiten .fi tai .com -pääte, koska nuo ovat täällä ylivoimaisesti tunnetuimmat. Mahdollinen poikkeus on lähinnä se, jos on mahdollista saada edulliseen hintaan todella hyvä yhden sanan verkkotunnus muulla päätellä, kuten vaikkapa homes.net.
  • Vältä ääkkösiä verkkotunnuksessa. Jos siinä sanassa/ilmaisuissa, jota varten haluaisit verkkotunnuksen on ääkkönen, niin hanki myös verkkotunnus ilman ääkköstä ja asenna ohjaus niin, että ne jotka menevät verkkotunnukselle ilman ääkköstä ohjataan automaattisesti ääkkösen sisältävään versioon, tai toisin päin.
  • Vältä valtavan pitkiä verkkotunnuksia.
  • Yritä valita helposti kirjoitettava verkkotunnus. Varsinkin, jos aiot toimia kansainvälisillä markkinoilla, niin yritä varmistaa, että verkkotunnus on helppo kirjoittaa suomalaisille ja ei-suomalaisille.
  • Vältä sanojen tai yksittäisten kirjaiminen korvaamista numerolla ja lisäksi sanojen korvaamista lyhenteellä. Jollakin saattaisi esimerkiksi olla houkutus korvata sana ”for” numerolla 4, käyttää kirjaimen ”i” sijaan numeroa 1 tai käyttää sanan ”you” sijaan u-kirjainta. Kaikki tällaiset ratkaisut voivat kuitenkin merkittävästi heikentää verkkotunnuksen muistettavuutta.
  • Älä rekisteröi toisten brändinimiä omaan käyttöösi tai edes myytäväksi. Molemmat noista voivat aiheuttaa ongelmia. Jos brändinimi on samalla geneerinen, niin voi asia olla OK. Tuossakin tapauksessa voidaan tosin päätyä helposti määrittelykysymykseen siitä, että onko rekisteröijän toiminta sallittua – ”Kone” on suomalainen sana, mutta se on myös samalla erittäin hyvin tunnetun suomalaisen yrityksen nimi.

HTTP vai HTTPS ja www vai ei-www

Ennen varsinaista verkkotunnusta tulee http:// tai https:// ja sitten voi valita, että onko ennen itse verkkotunnusta myös www vai ei. Kun on kyse valinnasta välillä http:// vai https://, niin on hyvä huomata, että jälkimmäinen noista lähtökohtaisesti lisää turvallisuutta, joten kannattaa suosia sitä. On erillisiä palveluita, joita myydä siihen tarkoitukseen, että ennen verkkotunnusta on http:n sijaan https, mutta hyvä webhotelli, kuten esimerkiksi Zoner, mahdollistaa tuon tekemisen helposti ilman lisämaksua. Valinta sen välillä, että haluaako ennen varsinaista verkkotunnusta olevan www vai ei, on lähinnä makukysymys. Sillä ei lähtökohtaisesti ole vaikutusta esimerkiksi verkkosivuston turvallisuuteen.

Toivottavasti tästä tietopaketista liittyen verkkotunnuksiin ja varsinkin niiden rekisteröimiseen oli hyötyä. Hanki domain Zonerilta tai halutessasi hanki domain Dreamhostilta.

Esimerkiksi tämä sivu tällä sivustolla saattaisi myös kiinnostaa sinua: