Makujakauppa on uusi MTV:n ja Adlibriksen yhdessä perustama verkkokauppa. Adlibris tunnetaan Suomessa etenkin sen samannimisestä erityisesti kirjoja myyvästä verkkokaupastaan, mutta yritykselle on kuitenkin myös esimerkiksi Makujakaupan-tyyppinen verkkokauppa Ruotsissa. Adlibriksen omistaa ruotsalainen Bonnier AB, jonka tytäryhtiö Marieberg International puolestaan omistaa MTV:n – MTV ja Adlibris siis kuuluvat lopulta samaan yritysryppääseen. Kovin yllättävänä ei siis voi pitää sitä, että Makujakauppaa on mainostettu varsin runsaasti MTV:llä. Vaikka Makujakaupan taustalla onkin siis huomattavasti rahaa ja myös oletettavasti tietotaitoa verkkokaupasta, ei se välttämättä tarkoita sitä, että verkkokauppa olisi laadukas ja hyvin toimiva. Päätinkin siis testata kauppaa tekemällä sen kautta tilauksen, ja käyn tässä tekstissä läpi omia kokemuksiani siitä, miten hyvin kauppa toimi.

Makujakaupan valikoimasta

makujakauppa-kampanjat.jpg

Makujakauppa omaa uudeksi nettikaupaksi erittäin laajan valikoiman. Valikoiman laajuudessa sekä laadukkuudessa on epäilemättä auttanut se, miten paljon varoja verkkokauppaa pyörittävällä taholla on panostaa toimintaansa.

Kaupan tämän hetken päätuotekategorioina ovat: kattilat ja paistinpannut, keittiöveitset, keittiötarvikkeet, keittiökoneet, leivontatarvikkeet sekä tarjoilu ja kattaus. Keittiötarvikkeet-kategoria kattaa sisällensä noin 20 alakategoriaa, joita ovat esimerkiksi sakset, grillitarvikkeet, uunivuoat sekä leikkuulaudat. Keittiökoneiden kategorioista puolestaan löytyy esimerkiksi kahvinkeittimiä, leivänpaahtimia, tehosekoittimia sekä monitoimikoneita. Yksittäisistä tuotebrändeistä kaupasta löytyy esimerkiksi Iittalan, Fiskarsin ja Kyoceran tuotteita.

Hyviä diilejä ja säästöjä etsiville voi Makujakaupan kohdalla suositella erityisesti sivuston ylälaidasta löytyviä ”löytänurkka” sekä ”kampanjat” -linkkejä, joiden takaa on löydettävissä alennustuotteita. Alennustuotteet näkyvät kuitenkin myös niiden omissa tuotekategorioissa. Yleisellä tasolla tarkastellen vaikuttaa siltä, että Makujakauppa ei ole halvin ostospaikka. Tarkistin vertailun vuoksi yhden Iittalan tuotteen ja yhden Fiskarsin tuotteen hinnat Makujakaupasta ja kahdelta isolta kilpailijalta. Tämän kirjoituksen tekemisen aikana Iittalan 15.5 cm korkean väriltään kirkkaan Mariskoolin hinta oli Makujakaupassa 41,8€, kun se taas oli 34,95€ Tokmannin verkkokaupassa ja 29,90€ Prisman verkkokaupassa. Fiskarsin Classic keittiösakset (18 cm) puolestaan maksoivat 19,20€ Makujakaupassa ja 18,95€ Tokmannin nettikaupassa ja 19,95€ Prisman verkkokaupassa. Edellä mainitut hinnat eivät sisällä toimituskuluja.

Oma kokemus Makujakaupan kautta ostamisesta

makujakauppa-leivontatarvikkeet.jpg

Makujakaupan käytettävyys on kokemukseni perusteella erittäin hyvällä tasolla. Vaikka kaupassa onkin edellä mainitusti erittäin laaja valikoima, ei käyttäjälle tule tunnetta siitä, että tietynlaisia tuotteita olisi vaikeata löytää. Kun kaupasta löytää kiinnostavan tuotteen, niin on siitä helppo saada tarvittavat lisätiedot sekä lisätä se ostoskoriin.

Tilausta varten valitsin yhteensä kolme erilaista tuotetta, sillä ajattelin, että useampi erilainen tuote lisäisi hieman haastavuutta tilauksen oikeanlaiseen toteuttamiseen. Tilattavaksi valikoituivat
Broste Pöytäkynttilä, Gastromax Piparkakkumuotti sekä GastroMax Leivosvuoka (6 kpl). Koska kaikkien tuotteiden kerrottiin tilauksen yhteydessä löytyvän varastosta, oletin, että toimitus tapahtuisi varsin nopeasti ja kivuttomasti. Toimitusajaksi tilauksen yhteydessä kerrottiin 2-4 arkipäivää, joskin toimitusajan kohdalla mainittiin siitä, että suuren tilausmäärän takia toimitusaika voi olla kerrottua pidempi. Poikkeuksellisen suuren tilausmäärän voi olettaa olleen yhteydessä viikon päässä odottaneeseen jouluaattoon. Vaikka en ollut aikaisemmin käyttänyt Makujakauppaa, niin kauppa löysi oikeat osoite- ja muut tietoni jo pelkästään antamani sähköpostiosoitteen ja postinumeron avulla. Tietoja olisi luonnollisesti voinut muokata, mikäli ne olisivat olleetkin väärät, ja lisäksi tilauksen olisi voinut lähettää toiseen osoitteeseen. Ainakaan oman kokeiluni aikana Makujakauppa ei veloittanut ollenkaan toimituskuluja, vaikka tilaukseni kokonaissumma oli alle 10 euroa. Oletettavasti yritys lisää jossain vaiheessa toimituskulut kauppaansa.

Eri tyyppisiä maksuvaihtoehtoja oli tilauksen maksamiseen tarjolla yhteensä neljä kappaletta. Tilauksen olisi voinut maksaa myöhemmin (14 päivän sisällä ilman lisämaksuja, ja sitä pidemmällä ajalla lisämaksusta), tilauksen olisi voinut maksaa erissä (summalle kertyisi melko suurta korkoa), maksaa sen kortilla sekä maksaa sen verkkopankin kautta. Valitsin maksutavaksi nettipankista maksamisen. Nettipankista tehtävän maksun kohdalla maksupankiksi näyttivät olevan tarjolla suurimmat Suomessa toimivat pankit. Itse tein maksun OP-pankista, ja maksu onnistui todella helposti ja veloitettu summa oli oikea. Heti maksun tekemisen jälkeen Makujakauppa lähetti sähköpostiini vahvistuksen tilauksesta.

Tilauksesta saadun vahvistuksen kanssa samaan aikaan kaupasta tuli myös viesti, että kauppa oli luonut automaattisesti itselleni asiakastilin, jonka käyttäjätunnuksena oli sähköpostisoitteeni – salasanaa yritys ei kuitenkaan näyttänyt lähettävän, ja näin ollen sen saamiseksi piti käyttää nettisivun ”unohditko salasanasi”-linkkiä. Oman asiakastilin kautta Makujakaupassa on esimerkiksi mahdollista tarkastella omia asiakastietoja, tilauksiansa, tarkistaa lahjakortin saldo, nähdä omat toivelistalla olevat tuotteet (tuotteita lisätään listalle klikkaamalla tuotteiden yhteydessä olevaa sydän-kuviota), nähdä tiedot lähettämistään tuotearvosteluistaan sekä muuttaa uutiskirjeen tilauksen asetuksia.

Toimitus

Aikaisin sunnuntaiaamuna tilaamistani tuotteista sain lopulta torstaina päivällä postista tekstiviestillä ja sähköpostilla tiedon siitä, että paketti on noudettavissa. Toimitusaika siis mahtui alun perin luvattuun raamiin, vaikka kauppa itsekin ilmoitti tilausta tehdessä, että joulun takia toimituksessa voisi kestää poikkeuksellisen pitkään. Toimituksen nopeudesta ja viestinnästä koskien toimitusta pitääkin antaa yritykselle täydet pisteet. Jo ennen ilmoitusta paketin saapumisesta olin ensin maanantaina saanut vahvistuksen Makujakaupalta siitä, että paketti on lähtenyt matkaan ja tiistaina Klarnalta ilmoituksen siitä, että maksu tilauksesta on tehty onnistuneesti.

Noudettaessa paketti osoittautui ulkoapäin perinteiseksi pahvipaketiksi, jossa ei ollut esimerkiksi yrityksen logoa tai nimeä. Asialla ei varsinaisesti ole isompaa merkitystä, mutta jos yritys yrittää muuten pitää yllä laadukasta imagoa nettikauppansa kohdalla, niin voisi olettaa, että pakkausmateriaalia olisi räätälöity. Hieman isompi ongelma paketin kohdalla oli puolestaan se, että siihen oli tullut postittaessa selkäpuolelle pienehkö reikä. On vaikea sanoa missä määrin paketin vioittumisessa on vain kyse huonosta tuurista, ja missä määrin huonosti valitusta pakkausmateriaalista.

makujakauppa-paketti-kansi.jpg
makujakauppa-takaa.jpg
makujakauppa-sivu1.jpg
makujakauppa-sivu2.jpg

Vaikka pakettiin olikin tullut reikä ja se oli selvästi kokenut kovia, niin olivat paketin sisältämät tuotteet onneksi kunnossa. Tilaamani tuotteet olivat toisaalta myös tyyliltään sen tyyppisiä, etteivät ne vahingoitu helposti. Makujakaupassa myydään kuitenkin myös esimerkiksi paljon sen tyyppisiä astioita, jotka voivat särkyä helposti, ja on myös mahdollista, että jotkut tuotteet voivat luiskahtaa vioittuneesta pakkauksesta ainakin osittain ulos, mikä lisää rikkoutumisen riskiä huomattavasti.

makujakauppa-reika.jpg

Tilaamani tuotteet vastasivat täsmällisesti sitä, mitä olin tilannut, joten tästä asiasta pitää antaa täydet pisteet Makujakaupalle.

makujakauppa-tuotteet.jpg

Kokonaisuutena tarkastellen sanoisin, että kokemukseni Makujakaupasta oli positiivinen, mutta ei kuitenkaan täydellinen. Tilauksen kohdalla kohtaamani ongelma on kuitenkin onneksi sen tyyppinen, että se on joko helppo korjata (jos pakkausmateriaali on liian heikkoa) tai sitten kyseessä oli vain omalla kohdallani käynyt huono tuuri. Henkilökohtaisesti voisin tilata uudelleenkin Makujakaupasta.