Verkkokaupan perustaminen kokemuksia – nettikauppa nopeasti ja helposti pystyyn

Perustin oman verkkokaupan jonkin aikaa sitten. Kerron tällä sivulla kokemuksistani siihen liittyen. Toivottavasti nämä kokemukset voivat auttaa sinua esimerkiksi siinä tapauksessa, että tavoitteenasi on laittaa oma nettikauppa pystyyn.

Jotta verkkokaupan perustamisessa pääsee alkuun tarvitsee käytännössä vähintään kaksi asiaa: verkkotunnuksen nettisivustolle ja sitten verkkokauppa-alustan, jotta käyttää verkkokaupan rakentamiseen. Verkkotunnus on siis ihan vain se osoite, johon suunnataan, jos halutaan tietylle verkkosivustolle, esimerkiksi Yle.fi tai Budjetti.fi. Verkkotunnuksen voi kokemusteni perusteella rekisteröidä helposti ja nopeasti esimerkiksi Zonerin kautta. Voi olla hyvä tietää se, että läheskään kaikki verkkotunnukset eivät ole niin sanotusti vapaina, eli esimerkiksi yhden suomenkielisen sanan verkkotunnukset tuppaavat olemaan jo jonkun muun rekisteröimiä.

Kun verkkotunnus on rekisteröity, niin riippuu seuraava askel siitä, minkälaista verkkokauppa-alustaa aiot käyttää. Verkkokauppa-alustoja on sellaisia, jotka pitävät sisällään webhotellin ja julkaisujärjestelmän sekä sellaisia, joita varten joutuu ostamaan erikseen webhotellin. Ensin mainituista esimerkkejä ovat esimerkiksi Shopify ja Finqu, jälkimmäisestä taas esimerkkinä voi mainita WooCommercen. Lähtökohtaisesti on helpompi päästä alkuun ensimmäisen kategorian verkkokauppa-alustojen kanssa, mutta jälkimäisetkään eivät ole tyypillisesti vaikeita verkkokaupan perustamisen näkökulmasta. Jos aiot käyttää verkkokauppa-alustaa, jota varten joudut ostamaan erikseen webhotellin, niin voit tehdä sen esimerkiksi ylempänä mainitun Zonerin kautta.

Kun olet valinnut verkkokauppa-alustan ja mahdollisesti ostanut webhotellin, niin pääset varsinaisesti rakentamaan verkkokauppaa. Kaikki hyvät verkkokauppa-alustat on suunniteltu niin, että tämä vaihe on halutessa jopa hämmentävän nopea toteuttaa. Aikaa tulee kyllä todennäköisesti sitten menemään, jos haluaa esimerkiksi panostaa kunnolla verkkokaupan ulkonäön yksityiskohtiin. Siitä ei hyvien verkkokauppa-alustojen kanssa tarvitse stressata, että pitäisi esimerkiksi suunnitella erikseen design pöytätietokoneita ja kännyköitä varten: valitun designin pitäisi mukautua erilaisia näyttöjä varten.

Riippuen verkkokauppa-alustasta voi sen mukana tulla valmiiksi hyviä integraatioita eri maksupalveluiden kanssa tai sitten joudut solmimaan tuollaisen sopimuksen itse. Omassa tapauksessani solmin sopimuksen Paytrail kanssa. Valitsin heidät lähinnä sen takia, että se on suosittu ja tunnettu maksupalvelu suomalaisten keskuudessa. Sopimuksen solmiminen Paytrailin kanssa onnistui helposti netin välityksellä. Mikäli päätyy valitsemaan tällaisen erikseen solmittavan sopimuksen maksupalvelusta, niin voi olla hyvä varautua siihen, että se voi nostaa melko paljon verkkokaupan pyörittämisen kustannuksia.

Kun verkkokaupan ulkonäkö on itseä miellyttävä ja maksupalvelu on valmiina, niin on aika alkaa lisäämään tuotteita verkkokauppaan. Mikäli haluat perustaa verkkokaupan ilman omaa varastoa, niin voit lähteä liikkeelle dropshippingillä. En lähtökohtaisesti suosittele dropshippausta pitkän aikavälin ratkaisuksi verkkokaupan pyörittämiseen, koska sen kohdalla on esimerkiksi korostuneita maineriskejä, mutta jos haluat oppia verkkokaupan pyörittämisestä käytännön tasolla ennen kuin alat myymään itselle varastoon hankittuja tuotteita, niin voi dropshippaus olla ihan järkevää.

On erilaisia keinoja hankkia verkkokauppaa varten tuotteita myytäväksi. Itse yksinkertaisesti löysin toisen suomalaisten yrityksen, jolta pystyin tilaamaan kohtuullisen määrään omaan verkkokauppaani myytäväksi haluamaani tuotetta. Suomalaiselta taholta myytävien tuotteiden hankkimisessa voi olla etuna esimerkiksi nopeus ja helppous. Toisaalta, jos tilaat tuotteita myytäväksi vaikkapa Kiinasta, niin todennäköisesti saat niitä halvemmalla, joka voi jättää paremmin tilaa voiton tekemisellä, kun alat myymään tuotteita omassa verkkokaupassasi. Tuotteiden suhteen suosittelen sitä, että pyrit välttämään sellaisia tuotteita – näitä voidaan kutsua esimerkiksi massatuotteiksi – joita myydessäsi todennäköisesti joudut kilpailemaan hinnalla muita verkkokauppiaita vastaan, sillä tuo on peli, jossa on erittäin vaikea voittaa isoja toimijoita. Tuotteiden olisi siis syytä erottua asiakkaan näkökulmasta positiivisesti jotenkin muuten kuin hinnalla.

Kun alat myymään tuotteita, niin on syytä miettiä esimerkiksi sellaisia asioita kuten hinnoittelu ja toimitusvaihtoehdot. Maksuttomat toimitukset ovat suosittuja, koska ne voivat lisätä tilausten määrää, mutta toisaalta tuohon liittyen ne voivat myös lisätä tuotepalautusten määrää verrattuna siihen, että veloittaisi toimituksista, koska ihmiset esimerkiksi saattavat tilata tuotteita herkemmin kotiin kokeiltavaksi. Hinnoittelun suhteen suosittelen jättämään varaa erilaisia yllättäviä kustannuksia varten.

Verkkokaupan perustaminen on kokemusteni perusteella jopa yllättävän nopeaa ja helppoa. Paljon vaikeampaa on puolestaan se, että alkaa saamaan kauppaansa ostavia asiakkaita. Suosittelenkin ennen verkkokaupan perustamiseen investoimista miettimään kunnolla sitä, miten pystyt hankkimaan kauppaasi tehokkaasti asiakkaita. Jos sinulla on esimerkiksi nykyisin fyysinen kauppa, niin voi sitä kautta tulla potentiaalisia asiakkaita tai jos osaat käyttää sosiaalista mediaa erityisen hyvin, niin voi sieltä löytyä asiakkaita. Vaihtoehtoja on monia, mutta lähtökohtaisesti verkkokaupan perustaminen ei ole mikään nopeasti rikkaaksi -juttu.

Tähän sivuun liittyvää sisältöä Budjetti.fi-sivustolla: